Teszteltem: Funkcionális erősítés Gáspárral
2019. április 22. írta: csabazsee

Teszteltem: Funkcionális erősítés Gáspárral

Régóta foglalkoztat a kérdés, hogyan érdemes összerakni azt az edzésirányt, ami maximálisan testre szabható és képes végigkísérni egy emberéletet. Rengeteg alkalommal kapcsolódtam a sportokhoz, egy idő után szinte mindegyikben elvesztettem a motiváltságomat, mert legfőképpen a számokban mérhető eredményességhez kötöttem vagy kötötte az instruktor. Sokszor tapasztaltam, hogy nagyon egyoldalú az edzésforma és heti 4 külön néven futó mozgás lenne ahhoz szükséges, hogy egészséges legyek/maradjak.

Pár hónapja ismertem meg Téri Gáspár funkcionális erősítését és alig vártam, hogy TESTeljem. Gáspárral egy keddi edzés előtt beszélgettünk a tréningről.

_dsc0041.JPG

Gabriella: Mi vezetett téged az útra, hogy saját funkcionális erősítést építs fel?

Gáspár: Közel 20 éve fizikai színházzal és tánccal foglalkozom. 14 éves koromig öttusáztam, de aztán az is és más versenysportok is kikoptak az életemből. Nem izgat a teljesítményorientáltság. Viszont a fizikai igénybevétel hiányzott, talán ezért választottam mozgás alapú művészeteket. 2006-ban mindezek mellett elkezdtem aerial silk-en (cirkuszi légtorna rekvizit) dolgozni, és egy évvel később az elsők között hoztuk létre az Aranymacska c. újcirkuszi előadást.

Az újcirkusszal való kapcsolatom azóta is fennáll, sőt ki is bővült a repertoárom. Dolgozom még kínai rúdon és lengőrúdon is. Ez alatt az idő alatt sok mindent megtanultam, sajnos néha sérülések árán, de az egyik legfontosabb, ami a témába vág, hogy a próbák és a technikai gyakorlás nem mehet az erősítés rovására. Az erősítés az, ami felkészíti az izomzatot, a próba az, ami leépíti azt. Sok kollégát látok sérülni csak azért, mert ezt a tényezőt nem veszik figyelembe. Minden idő és energia a kreációra összpontosul és semmi nem marad az izomzat fejlesztésére és a megfelelő fizikai állapot fenntartására.
_dsc0001.JPG

Gabriella: Hogy épül fel az erősítés?

Gáspár: Az edzések felépítésénél figyelembe veszem azokat az alapelveket, amiket a funkcionálisnak nevezett edzésrendszereknél általában figyelembe illik venni. Az egyik ilyen alapelv, hogy olyan gyakorlatokból áll össze, melyek hasonló terhelést rónak a testre, mint amilyeneket a természetes emberi mozgás. Nem a test esztétikai fejlődésére fókuszálunk, hanem a praktikus funkciók fejlesztésére.

Nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy a gyakorlat végzés alatt értsük is, hogy mi történik a testünkön belül. Sokat segít egy gyakorlat helyes végrehajtásánál, ha tudjuk, hogy a támadott izom hol ered, hol tapad, a testen belül mit mihez közelít, avagy távolít. Ezeknek az ismerete alapfeltétele az önellenőrzésnek.

1,5 órában három nagyobb egységet kezelünk egyben. A törzsizomzatot, lábazatot és a hátat.

_dsc0016.JPG

Aztán komplex gyakorlatokkal egyben kezelve és összekapcsolva ezeket a különálló területeket az izomzat állóképességét és erejét növeljük. A komplex feladatok az erő fejlesztése mellett a koordinációt is fejlesztik, összehangolják az izomcsoportok működését, fejlesztik a köztük lévő idegrendszeri kapcsolatokat.  

_dsc0035.JPG

Gabriella: Mitől egyedi az erősítés miliője?

Gáspár: Nem használok zenét. Nincs ellenemre, szeretem, de szükségtelennek tartom, hogy az erősítésnek egy külső akusztikai tényező adja meg a ritmusát. Szeretném megteremteni a lehetőségét, hogy mindenki saját magából hívja életre azt az energiát, ami kell a másfél órás kitartáshoz. A számolás és a légzés hangja éppen elég hang a teremben.

A komplex feladatok több különböző mozgásforma, sport, tánc és harcművészeti technika területéről lett összeválogatva. Ezekkel edzőtermi körülmények közt ritkán lehet találkozni.

A feladatokat nem csak táncosoknak vagy artistáknak dedikálom, járnak hozzám civilek, akik nem hivatásszerűen foglalkoznak mozgással, és járnak olyanok, akik más mozgásterületen dolgoznak, de kiegészítésnek ezt is beillesztik a programjukba.

Természetesen vannak szintkülönbségek, ezeket törekszem figyelemebe venni. Minden feladatnak vannak alternatívái, ezeket próbálom megválasztani a személyes adottságnak megfelelően, ha szükséges.

Olyan környezetet szeretnék teremteni, ahol mindenki másfél órára a gyakorlatok segítségével önmagára tud fókuszálni, kizárva külső tényezőket, átlépve a belső határokat.  

_dsc0049.JPG

1 hónapig minden kedden 1,5 órát erősítettem Gáspár funkcionálisán és egészen elképesztő volt megtapasztalni az egységnyi izom és a rendszer működésének folyamatát; a saját magam megítélését testi szinten; az összefüggésrendszer olyan hétköznapi problémákra adott megoldást, mint például a hárompontos súlypont és áthelyezése – ami egy séta vagy villamosozás alkalmával is felmerül, csak eddig nem tudtam róla; milyen fontos a kézfej edzése; hogyan juthatsz el oda, hogy a legutálatosabb feladat a kedvenced lehessen – nekem komoly problémát okozott a fekvőtámasz család, már szabályosan tudom csinálni az összes elemét; megtanultam vizualizálni, hogy a feladatok alatt mi történik odabent az izmaimmal, a légzésemmel; számomra lenyűgöző, hogy nem unatkoztam, egy pillanatra sem;  érintkeztem a fekete táncpadlóval, a hatalmas belmagassággal, a brutális nagy térrel, az aerial silk-kel, a korláttal, a lépcsőkkel, a vizes palack görgetésével és a mezítlábas érzésével.

A II. kerületi Jurányi ház 4. emeletéről csodás kilátás nyílik a Parlamentre és imádtam a friss esti levegő illatát.

Gáspár funkcionálisát azoknak ajánlom, akik szeretnék megtanulni használni és nem kihasználni testüket, kedvelik a csoport élményt és készen állnak a gekkó-járásra és a testükkel teremtésre!

 

Kellemes TESTelést!
_dsc0027.JPG

Elérhetőségek: 

https://www.facebook.com/teri.gaspar

Írta: Sas Gabriella, fényképezte: Csapó Krisztián, Kikapcsolódok blog

A fényképek tulajdonosa a Kikapcsolódok blog, amelyet szerzői jogok védenek. (Mentése, más oldalakon való megjelenítése az Index.hu és a Minimag.hu oldal kivételével nem lehetséges.)

Tetszett a cikk? Kövess bennünket Facebook oldalunkon is, vagy nézz körbe az Instagram oldalunkon!

A bejegyzés trackback címe:

https://kikapcsolodok.blog.hu/api/trackback/id/tr6114762458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása