Régóta figyelem a magyar ékszerkészítők kreálmányait, jelenlétét és kulturális hatásait.
A japán mokume gane technika egy több száz éves eljárás, amellyel különböző fémet rétegeznek majd az így kapott tömböt alakítják tovább.
Márciusunk egy kissé szeles délutánján érkeztünk meg Budapesten a Práter Ötvösbe (Budapesti Komplex SzC Kézművesipari Szakgimnáziuma, ötvös szak), ahol Bajcsi-Nagy Balázzsal beszélgettünk a mokume ékszerekről.
Balázs levezetett minket a tanműhelybe, ahová bő egy óra múlva ötvös tanulók érkeztek. Helyet foglaltunk, figyelmünk lassan a különleges eszközökre, gépekre fordult és az asztalon kiállított ékszerekre...
Elsőre a gyűrűk felé pilláztam; több színben hullámzó, körgyűrűző vonalak; klasszikus, rusztikus és indusztriál – funkcionáló formák; ujjon lajhár; kacsa födte tó-részlet; körtóban forgó krokodil; nyuszipuszi; minták, amik olyanok, mintha festették volna őket...
Gabriella: Miért választottad a Mokume technikát?
Balázs: A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, egy tantárgy kapcsán hallottam a Mokume technikáról. Annyira megtetszett, hogy komolyan kísérletezni kezdtem vele.
Megfelelően részletező szakirodalom híján az évek során több, mint 2 kiló ezüst volt a „játékszerem”, hogy a sarkalatos pontokon átsegítsék kezeim alakuló rutinját.
Mára az vált fontossá számomra, hogy tudjam a mokumét az ékszer ékköveként kiemelni és egy adott mintát mokume nyelvre fordítani – ha kell, külön szerszámot készítek a munkához.
Gabriella: Hogy készül a mokume ékszer?
Balázs: A mokuménál a 0,5 mm-nél is vékonyabb rétegek síkba csiszolása után egy speciális összeolvasztással válik a sok réteg egy tömbbé, amelyet csavarással, kovácsolással, marással, hajlítással, kifordítással dolgozok tovább.
A klasszikus nemesfém felhasználáshoz képest, még nagyobb pontosságot igényel az anyagvastagság kalkuláció.
Gabriella: Mitől különleges ez a módszer?
Balázs: A rétegek összedolgozásával egy olyan tömb alakul ki, amely az ékszer formája mellett a minták megjelenítésének is egy különleges lehetőségét biztosítja. Ezzel az eszköztárral tudok kísérletezni, hol tűnik el a 2D és a 3D határa. Végül is a sík felületen megjelenő rajzolatok 3D-ben kialakított minták 2 dimenziós leképezései.
A mintázat nem kopik, hiszen azt maga a textúra adja.
Miközben kezeim között fogom a gyűrűket, medálokat és fülbevalókat, Balázs arról mesél, hogy jutott az ötvös szakmához és, hogy lett annak elhivatott művelője.
Fazekasnak tanult, azonban a technológiában túl sok bizonytalanságot látott az anyagok viselkedésével kapcsolatban; így a szobrászatot választotta – azonban a felvételi alkalmával lehetősége adódott az ötvösség világába lépni, belépett.
A szobrászattal összefüggő figuralitás szeretetét ékszerei közül sok tükrözi.
Gabriella: Milyen kívánságokkal keresnek fel?
Balázs: Leggyakrabban eljegyzési és házassági gyűrű készítésével; készítettem már a Pár kedvenc motor gumiabroncs mintája alapján mokume gyűrű párt; klasszikus és rusztikus felületű agancs gyűrű párt ahhol a két gyűrű kapcsolódási pontját a 2D és 3D adja ki; bármi ötlet is merül fel azon dolgozom, hogy azt adott célra a leg megfelelőbb legyen.
Gabriella: Hogy lesz egy elképzelésből/álomból mokume ékszer a kezeid között?
Balázs: Számomra nagyon fontos, hogy a tervezésnek mindig legyen célja, hiszen felelősségünk van a tárgykultúrával szemben.
A tervezést továbbá a szín, a ritmus és a forma határozzák meg.
Minden ékszert hosszútávra tervezek, ennek megfelelően a megrendeléseimet nemesfémekből készítem, a megfelelő anyagvastagsággal.
A nem csupán nemesfém ékszereket ezüst belsővel látom el. Fontos számomra, és mindig igyekszem hangsúlyozni, hogy a hosszútávra, illetve gyakori viselésre szánt ékszerek anti-allergének legyenek. A nemesfém ékszerekhez gyakran használok palládium ötvözetet. A palládium egy platinafém.
A gyűrűk méretén az elkészítésük után is tudok állítani.
A figurális ékszerek mesterdarabjait, kézzel faragom ki. Használok gépi technológiát is, de csak akkor amikor az tényleg indokolt.
Gabriella: Mi hat rád a leginkább?
Balázs: A természetben semmi sem véletlen, a sallang elkopik, ami fontos, az felerősödik. Ezt a szemléletet igyekszem felhasználni a tervezésnél és a készítésnél is. Akár csak az életben, szeretem, ha az ékszerekben is van egy kis humor. Bármi lehet hatással rám; egy saját kérdés-válasz rendszert teremtettem magamnak, amellyel eldöntöm, hogy valósítom meg az impressziót.
Csodás megérinteni a könnyed mintát mutató selymes nemesfém gyűrűket, medálokat, fülbevalókat; érezni a figuralitás gördülő dinamikáját; a rétegek vonulását. A kráteres Hold gyűrűt választom. A méretet Balázs ujjamra pontosítja, felhúzom és érzem a belső simulást, kívül pedig a kráterek negatívba fordulnak. A felület csillogó és árnyékolt egyben, kényelmesen lekerekített.
Gabriella: Mit jelent számodra az ötvösség?
Balázs: Nagyon sokat köszönhetek az ötvös szakmának; imádom csinálni.
Olyannyira, hogy a Práter Ötvösben a jövő ötvösgenerációjának képzésében veszek részt. Az „Ötvös kerekasztal” és a Nemesfémesek és Kapcsolódó Szakmák Országos Egyesülete szervezésével az ötvös piac fellendítésén munkálkodunk.
A Mokume ékszereket azoknak ajánlom, akik szeretik, ha egy ékszer anyagában is különleges; szeretik, ha gondolatuk ékszerré válhat; akik az eljegyzésüket és a házasságukat a karikagyűrű egy különálló és izgalmas formájával képzelik el, ami hosszútávon is időtálló; akik több dimenziós ékszerélményre vágynak.
Kellemes ÉKSZERelést!
Elérhetőségek:
https://www.facebook.com/mokume.hu/
https://www.facebook.com/Bajcsinagy/
https://www.facebook.com/PraterOtvos/
Írta: Sas Gabriella, fényképezte: Csapó Krisztián, Kikapcsolódok blog
A fényképek tulajdonosa a Kikapcsolódok blog, amelyet szerzői jogok védenek. (Mentése, más oldalakon való megjelenítése az Index.hu és a Minimag.hu oldal kivételével nem lehetséges.)
Tetszett a cikk? Kövess bennünket Facebook oldalunkon is, vagy nézz körbe az Instagram oldalunkon!